آخرین برنامه ریزیها برای استفاده هرچه بیشتر از سوخت CNG|تاکسیها باید گازسوز شوند
به گزارش خبرگزاری رسا، ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۴ آبان بود که شرکت پخش فرآوردههای نفتی پس از روزها گمانه زنی، خبر افزایش نرخ بنزین را به عموم مردم مخابره کرد. امروز دقیق ۸ از این ماجرا میگذرد و اصلاح قیمت بنزین به گفته سخنگوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی بیش از ۲۰ درصد در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.
اما با گذر از این مباحث، این روزها با وجود مباحث مختلفی در خصوص بنزین، گسترش استفاده از سوختهای پاک نیز پررنگ شده است، نکته قابل اهمیتی که یکی از اهداف دولت برای افزایش نرخ بنزین در جهت کاهش میزان آلایندگیهای جوی و آلودگی هوا در فصول سرد سال بود.
اولین دلیل آن کمرنگتر شدن استفاده از کارت سوخت و حذف سهمیه بندی و دومین دلیل آن هم بزرگی مخزن این سوخت و جاگیری آن در صندوق عقب ماشین بود. دلایل ریز و درشت دیگری هم به کاهش تولید این خودرو دامن زده و منجر شد تا با کاهش استفبال از آن، خودروسازان نیز، تا حدودی در تولید آن سست شوند.
اما باید دید مسئولان قبل از اینکه استفاده از سوخت فشرده را یکی از اهداف افزایش نرخ بنزین تلقی کنند، زیرساختهای لازم برای این موضوع را فراهم کرده اند. شهرام رضایی مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اوایل سال در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز بود که گفت: هماکنون جایگاههای عرضه سیانجی در همه نقاط کشور توسعه یافتهاند و ۵۰ درصد ظرفیت مازاد برای پذیرش مشتری در این بخش نیز وجود دارد.
۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور مستقر است / تاکسیها باید گازسوز میشدند
او بیان کرد: حداقل ۴ و نیم میلیون خانوار دارای خودروی دوگانه سوز هستند که پیشنهاد دادهایم به جای پول نقدی که به آنها میدهند، به طور میانگین ۱۸۰ هزار تومان کارت اعتباری سوخت گاز رایگان بدهند.
دادرس ادامه داد: هزینه بنزین یک تاکسی که روزانه ۳۰ لیتر بنزین مصرف می کند برابر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در صورتی که با استفاده از گاز سی ان جی، هزینه آن به حداقل می رسد.
رئیس اسبق انجمن صنفی CNG کشور تشریح کرد: معتقدم باید برای عرضه سوخت سی ان جی نیز باید یک کارت هوشمند تعبیه شود، تا افرادی که دارای خودروی گاز سوز هستند با ثبت نام این سوخت را مصرف کنند.
او با اشاره به تعداد موتور پایه گازسوز در کشور، گفت: متاسفانه تعداد اندکی موتور گازسوز در کشور تولید می شود این در حالیست که ۲۵ درصد سبد تولید خودرو و موتور، باید مختص به سوخت گاز باشد. سال گذشته کمتر از ۷۰ هزار موتور پایه گازسوز تولید شد.
دادرس با تأکید بر اینکه تاکسیها باید به سمت استفاده از سوخت گاز طبیعی بروند، گفت: بسیار خوب است اگر تاکسیها همه گازسوز شوند. در صورتی که بسته حمایتی برای این نوع خودروها در نظر گرفته شود استقبال از آن افزایش پیدا می کند، به طور مثال خودروهای نو و تازه خروج از کارخانه، باید بتوانند ظرف مدت یک سال کارت اعتباری سوخت رایگان و یا ارزان قیمت دریافت کنند تا مشوق مالی خوبی برای آنها شود و دیگر به سمت سوخت بنزین نروند.
رئیس اسبق انجمن صنفی CNG کشور گفت: در تولید قطعه برای خودروهای دوگانه سوز مشکلی وجود ندارد و بیش از ۹۰ درصد قطعات خودروهای دوگانه سوز در ایران تولید و بومی سازی شدهاند، همچنین آماده صادرات این دانش فنی، قطعه و کمپرسور هم هستیم.
او با بیان اینکه سوخت گاز CNG از نظر آلایندگی سالم است، گفت: سوخت گاز CNG هیچ آلایندگی ندارد و بهترین سوخت دنیا به شمار میرود.
به گفته دادرس اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور مستقر است که با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت میکنند با افزایش مصرف آن توان افزایش خدمت رسانی نیز وجود دارد.
متخصصان سرعت رفع نواقص استفاده از CNG را افزایش دهند!
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: خودروی دوگانه سوز با توجه به اینکه مصرف آنها گاز است و قیمت کمتری نسبت به بنزین دارد از نظر اقتصادی به صرفهتر است. در کشورمان ذخیره عظیمی از منابع گاز وجود دارد و که با برنامه ریزی و ارائه الگوی صحیح مصرف، میتوان از آن بهره برد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در قدم اول توصیه میشود که تخصیص خودرو برای خطوط ویژه و حمل و نقل عمومی، از خودروهای دوگانه سوز استفاده کنند. اما خودروهای دوگانه از نظر ایمنی دارای نواقصی هستند که تعمیر و نگهداری از آنها مشکلات خاصی دارد. شرکت های خودروساز باید در صدد رفع این نواقص باشند.
او تشریح کرد: به دلیل اینکه این خودروها فضایی از صندوق عقب خودرو را اشغال میکنند باید چاره دیگری برای آن اندیشید تا حتماً گاز در قسمت دیگری از خودرو نصب شود چراکه اینگونه استاندارد خودرو را خارج میکند و این امر باید مورد ارزیابی قرار گیرد، همچنین یکی دیگر از مشکلات نشتی گاز است که حتماً باید این مورد رفع شود چراکه میتواند حادثه آفرین باشد.
طالبی افزود: اینکه چقدر نوع سوخت گاز میتواند مصرف بنزین را کاهش دهد برابر با استفاده تاکسیهاست. اگر تعداد تاکسیها افزایش یابد قطعاً نرخ مصرف بنزین کاهش یافته و رانندهها به سمت خودروی گازسوز میروند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: استفاده از گاز CNG در بلند مدت به قطعات خودرو صدمه می زند و عمر قطعات را کاهش می دهد چرا که سوخت گاز نسبت به بنزین خشکتر است و تا حدودی موتور خودرو را فرسوده می کند.
رانندگان چگونه خودروی خود را استاندارد گاز سوز کنند؟
علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین با اشاره به دریافت روزانه ۳۰ هزار تقاضا برای گازسوز کردن خودروها همزمان با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین گفت: متقاضیان برای نام نویسی به سامانه NGVI.IR مراجعه کنند، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه آینده به همه درخواستها رسیدگی میشود.
او افزود: در مدت یک هفته از طرف این اتحادیه، پیامکی برای متقاضیان ارسال میشود و این افراد میتوانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیکترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را برای تبدیل انتخاب و به آن مراجعه کنند.
وی با اشاره به افزایش گسترده تقاضا برای گازسوز کردن خودرو همزمان با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین گفت: اولویت تبدیل خودرو با افرادی است که زودتر در سامانه ثبتنام کردهاند و لازم است متقاضیان تبدیل هرچه زودتر درخواست خود را ثبت کنند.
رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین با تاکید بر لزوم صبوری متقاضیان افزود: حداکثر تا ۲ ماه آینده به همه متقاضیان گازسوز کردن خودروها خدماترسانی خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.
هزینه گاز سوز کردن خودروهای شخصی
محمودیان هزینه تبدیل خودروها به دوگانهسوز را بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و اندازه مخزن بهصورت میانگین ۲.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد و اطمینان داد: این رقم ثابت است و به هیچ وجه در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نصب نخواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به لزوم گازسوز کردن خودروها از طریق سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانهسوز (NGVI.IR) و مراکز مجاز تبدیل تاکید کرد: مردم بهمنظور دریافت خدمات و محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و نیز تامین ایمنی خود و خانواده از مراجعه به مراکز و کارگاههای غیرمجاز تبدیل خودروها خودداری کنند.
تاثیر اصلاح نرخ بنزین در استفاده از CNG
حسن قلیپور در این باره گفت: تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در جایگاههای عرضه سیانجی کشور توزیع میشد که این رقم با اعلام طرح سهمیهبندی بنزین و همزمان با اجرای این طرح بهطور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه خودروهای دوگانهسوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خود را هم دارند، افزود: پیشبینی ما این است که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سیانجی در کشور، حدود ۲ میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه زمان فعلی برای پیشبینی دقیق زود است و امیدواریم تا پایان آذربتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیشبینی ما این است که میزان مصرف سیانجی در کشور به حدود روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.
قلیپور ضمن تاکید بر آمادگی جایگاههای عرضه سیانجی در سراسر کشور برای عرضه گاز طبیعی فشرده موردنیاز خودروهای دوگانهسوز به هموطنان گفت: خوشبختانه با افزایش تعداد جایگاههای عرضه سیانجی در سطح کشور، هماکنون ظرفیت مناسبی به لحاظ عرضه سیانجی به خودروها در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به مزایای سوخت پاک سیانجی افزود: با همکاری موسسه استاندارد در تلاشیم جایگاههای عرضه سیانجی را که غیرعملیاتی شده بودند، هر چه زودتر عملیاتی کنیم.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۴۷۲ جایگاه عرضه سیانجی در سطح کشور فعال هستند که از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدماترسانی به هموطنان است.
۸۵ درصد تاکسیهای شهر تهران دوگانه سوز هستند
علیرضا قنادان مدیر عامل تاکسیرانی شهر تهران گفت: با بیان اینکه ۸۵ درصد تاکسیهای شهر تهران دوگانه سوز هستند و از گاز یا بنزین استفاده میکنند، گفت: تنها ۱۵ درصد تاکسیهای تهران فقط از بنزین استفاده میکنند.
قنادان با بیان اینکه از چند سال پیش، فقط خودروهای دوگانه سوز وارد ناوگان تاکسیرانی شدهاند، گفت: در حال حاضر برخی از خودروهای وَن بنزین سوز هستند که در حال مذاکره با خودروسازان هستیم تا برای ما تاکسی ون دوگانه سوز تولید کنند.
او در خصوص تاکسی آریو و برلیانس که توسط سایپا تولید میشوند، گفت: دوگانه سوز کردن این ۲ خودرو امکان پذیر نیست و تنها ۵۰۰ برلیانس و ۱۲۰۰ آریو وارد تاکسیرانی خواهند شد.
قنادان با تأکید بر اینکه تعداد خودروهای تک سوز در تاکسیرانی بسیار اندک است، گفت: این خودروها بیشتر قدیمی و فرسوده هستند و تبدیل آنها به دو گانه سوز مقرون به صرفه نیست./1360/د101/ب1